A kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani. Az ügyintézés során a felnőttkorú és a 14. életévüket betöltött kérelmezőknek személyazonosságukat igazolniuk kell, ezért kérjük, hogy érvényes személyazonosító okmányt (személyazonosító igazolvány vagy útlevél) hozzanak magukkal.

Kiskorú gyermekek (18. életévét be nem töltött) vagy cselekvőképtelen nagykorúak nevében a törvényes képviselők (szülő, gyám, gondnok) terjeszthetnek elő kérelmet. A személyes megjelenés azonban a 6. életévüket betöltött kiskorúak számára is kötelező! Minden kérelmezőtől biometrikus adatvételezésre van szükség a hivatalból kiállított magyar elektronikus személyi igazolvány elkészítéséhez. Ez felnőttkorú és a 12. életévüket betöltött (vagy a kérelembenyújtás évében betöltő) személyeknél a gyakorlatban ujjlenyomat és aláírásminta vételét, valamint fényképkészítést jelent, a 6 -12 év  közötti kérelmezők esetén fényképkészítést és ujjlenyomat vételét, a 6 év alatti személyeknél kizárólag fényképkészítést jelent.

Kiskorú gyermek honosításához mindkét szülőnek hozzá kell járulnia.

Kérjük ügyfeleinket, hogy amennyiben magyarországi bejelentett lakcímmel rendelkeznek, úgy a magyar lakcímkártyájukat és/vagy amennyiben rendelkezésre áll a magyarországi tartózkodást igazoló EGT regisztrációs kártyájukat is hozzák magukkal a kérelembeadáshoz.

A magyar állampolgárság megszerzésének feltételei egyszerűsített honosítási eljárás keretében:

  • A kérelmező vagy valamely felmenője magyar állampolgár volt, vagy
  • legalább tíz éve érvényes házasságban él olyan személlyel, aki az állampolgársági kérelem benyújtásának időpontjában magyar állampolgár, vagy
  • legalább öt éve érvényes házasságban él olyan személlyel, aki az állampolgársági kérelem benyújtásának időpontjában magyar állampolgár, és közös gyermekük született.
  • A magyar nyelvet érti és beszéli.
  • A magyar jog szerint büntetlen előéletű és a kérelem elbírálásakor ellene magyar bíróság előtt büntetőeljárás nincs folyamatban.
  • A kérelmező honosítása Magyarország közbiztonságát és nemzetbiztonságát nem sérti.

Szükséges dokumentumok: 

  • Kitöltött honosítási kérelemnyomtatvány (házastársak, valamint szülők és kiskorú gyermekeik / cselekvőképtelen nagykorú gyermekeik együttesen terjeszthetnek elő kérelmet 1 db közös nyomtatványon)
  • Fénykép - a 2020. március 1. előtti gyakorlattól eltérően, fénykép csatolása nem szükséges a kérelem beadásához. Jelenleg minden kérelmezőnek kötelező megjelennie a kérelem beadásakor, amikor a kérelmet átvevő készít fényképet és vesz ujjnyomatot.
  • Születés és házasságkötés hazai anyakönyvezéséhez szükséges kitöltött adatlap (születés, házasság) 
  • A kérelmező saját születési / házassági anyakönyvi kivonata hivatalos, bejegyzett fordító által készített fordítással ellátva; elvált személyek esetén bontóítélet fordítással ellátva, özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata fordítással ellátva. 
  • Igazolás magyar állampolgár felmenőről, ha a kérelmező soha nem volt magyar állampolgár. Felmenői igazolás lehet: születési anyakönyvi kivonat, katonakönyv, cselédkönyv, iskolai bizonyítvány, egyházi igazolás, munkakönyv – melyekből egyértelműen megállapítható a felmenő születési helye és ideje. Ha ezen dokumentum idegen nyelvű, arról is hiteles fordítást kell készíttetni.

Figyelem! Minden eredeti okiratot be kell mutatni a kérelembeadáskor, leadni azonban nem szükséges azokat.

A kérelem elbírálásának ideje körülbelül 6-12 hónap. A kérelem elfogadása esetén a köztársasági elnök honosítási okiratot állít ki. Az okirat megküldésre kerül ahhoz a külképviselethez / magyarországi polgármesteri hivatalhoz, amelyet az ügyfél a honosítási kérelemben az állampolgársági eskü helyszíneként megjelölt. Az eskühelyszín megváltoztatására legfeljebb egy alkalommal van lehetőség. A honosítási okirat külképviseletre érkezését követően értesítjük ügyfeleinket és időpontot biztosítunk az eskütételre, ugyanis a magyar állampolgárság megszerzéséhez a honosított személyeknek állampolgársági esküt is kell tenniük.

Az állampolgárságról szóló törvény szerint az esküt a felhívástól számított egy éven belül kell letenni. Ha az állampolgársági eskü vagy fogadalom letételére a felhívás kézbesítésétől számított egy éven belül, a kérelmező hibájából nem kerül sor, a honosítási, visszahonosítási határozat hatályát veszti, így a kérelmező nem szerzi meg a magyar állampolgárságot. 

 

 

 Az eljárás részleteiről bővebben itt olvashat és a szükséges formanyomtatványokat innen töltheti le. >>>